Honda Goldwing Forum banner
Status
Not open for further replies.
61 - 64 of 64 Posts
Heb 2 Goldwings gehad, ben er dol op. Probeer feedback te krijgen over DCT of niet-DCT. Ik ben een groot fan van schakelen en het lijkt me een vreemd concept om een automaat te overwegen

Alle feedback met ervaring is welkom
Heya.. Ik heb net mijn eerste GW opgehaald en het is een DCT Bagger. Ik heb meer dan 20 motoren bereden in meer dan 35 jaar. Ik geef toe dat ik sceptisch was, maar ik wilde het proberen. Ik vind het erg leuk, ik vind dat het met het gewicht van de motor en een mogelijke passagier beter werkt dan zelf schakelen. Die Touring-kaart... is verdomd boterzacht, zo soepel en korte schakelingen zijn perfect. De sportmodus is zoals het zegt... sportief, vertrekt sneller met minder gas en de toerentalschakelingen zijn hoger. Met het vermogen en het koppel van de GW werkt dct erg goed. Ik denk niet dat het zo leuk zou zijn met iets minder vermogen.

Ik ben opgegroeid met crossmotoren, daarna straatmotoren toegevoegd, Honda, Suzuki, Harley en Goldwing. Ja, ik vond schakelen cool, de motorfiets van een echte man zou altijd een koppeling hebben. Bullshit. Ik heb een 22 DCT, ik zou hem niet inruilen voor een koppeling, zelfs niet als ze me de nieuwe motor gratis zouden geven. Ik kan (na 27.000 km op de motor) geen enkele reden of voordeel bedenken van een handgeschakelde versnellingsbak, niet één. Als je graag schakelt, als dat je ding is, zet hem dan in de handmatige modus en schakel naar hartenlust. Tijdens het "toeren" kan ik me geen koppeling meer voorstellen. Als je hard rijdt en de Tail of the Dragon met je GoPro wilt doen, zet hem dan in de sportmodus, hij leert letterlijk op- of terugschakelen wanneer je dat wilt, of schakel zelf. De DCT is het beste van beide werelden. Er zijn momenten waarop de versnellingsbak in de tourmodus niet terugschakelt als ik meer vermogen wil, dus ik druk gewoon op de terugschakelknop om de toeren te krijgen die ik wil. Bij het inhalen schakelt de DCT terug en als je hard pusht, houdt hij de versnelling langer vast als hij voelt dat je harder rijdt. Nooit een probleem gehad zoals ik heb gezien dat DCT-detractoren posten over manoeuvreren met lage snelheid, de sportmodus lost dat op. Wat is er leuk aan het tellen van versnellingen, terugschakelen om bij een stoplicht of een drukke kruising weer in de eerste versnelling te komen? Er zijn belangrijkere problemen om je zorgen over te maken dan of je hem in de eerste versnelling hebt gezet. Als ik wil gaan, geef ik gas en hij gaat elke keer. Nogmaals, als je het schakelspel wilt spelen, kan dat, maar als je één ding minder wilt manipuleren en één afleiding minder wilt, ga dan voor DCT.
Voor mij maakt koppelen en schakelen deel uit van het plezier, maar ieder zijn eigen ding. Koppelen en schakelen is voor mij vanzelfsprekend, het is geen afleiding, het is iets wat ik bijna zonder nadenken doe. Auto-DCT's zijn niet het beste van beide werelden, ze zitten in hun eigen wereld. Voor sommigen, zoals docsbw , is het wat ze leuk vinden, veel anderen vinden het ook leuk. Anders zou Honda er wel mee gestopt zijn. Maar aangezien de verschuiving in de verkoop meer naar de sportmotorfietskant gaat, zie ik geen DCT's met een koppelomvormer de markt overnemen. Ze zullen een nichemarkt blijven, maar zolang er genoeg worden verkocht om de productie winstgevend te houden, zullen ze ze blijven maken voor de GW, Rebel 1100, NC750X en Africa Twin. Maar ze hebben ook meer problemen, vooral in warmere klimaten.
Het is vermeldenswaard dat veel sportmotoren met DCT's uitkomen, omdat je er sneller mee kunt schakelen. Maar ze schakelen niet automatisch en je moet de koppeling intrekken om te stoppen.

Ik heb 4 Honda-motoren, waarvan de tweede een automaat is, en zo blijft het ook, want hij werkt echt geweldig. Op een Honda Africa heb ik 58.000 km zonder problemen gereden en nu met de GL1800DCT 36.000 km. Het comfort dat een automaat biedt, is iets wat je moet proberen.

61 - 64 of 64 Posts
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.